Medlemsmøte 28. januar 2019

44 medlemmer deltok på årets første medlemsmøte som ble holdt i Prøvesal 4 i Operaen. Vår første gjest var Melissa Hough som i 2016 fikk Ballettklubbens stipend, og som nå kom tilbake for å fortelle om hva hun har vært opptatt av siden da. I tillegg til å være solist i Nasjonalballetten, har hun også gjort seg bemerket som koreograf. Bl.a. lagde hun i 2016 ”Epic Short” (som var en del av ”Sleepless Beauty”), og nå arbeider hun med et verk som skal inngå i ”Barokk Bevegelse” som vil ha premiere på Operaen i april 2019, der 4 koreografer er invitert til å tolke musikk av barokkens mestere. Kvelden før medlemsmøtet danset Melissa Odette/Odile i Svanesjøen med sin nye partner, Erik Murzagaliyev, så hun er svært aktiv både som danser og koreograf!

Våre to neste gjester var Åsmund Færavaag og Richard Suttie

https://www.ballettklubben.no/wp-content/uploads/2019/02/Færavåg-Suttie-e1550242698638.jpg

Åsmund Færavaag var ansvarlig for scenografien i Alan Lucien Øiens ”The Hamlet Complex”, og fortalte levende om hvordan scenografien var bygget opp. Han understreket at huset i Bjørvika byr på uante muligheter, og man ligger teknisk sett langt fremme. Samtidig er det en vilje, kompetanse og evne til samarbeid som er helt unik. ”The Hamlet Complex” ga et kompetanseløft for alle. Åsmund har scenografert både for teater- og danseproduksjoner innenfor og utenfor institusjoner siden 2000, og da i samarbeid med Alan Lucien Øien og hans gruppe ”Winter Guests”. P.t. jobber han i Antwerpen hvor Alan skal sette opp sin første opera, Rusalka, på Opera Flandern, og hvor Åsmund har ansvar for scenografien. Ass.ballettsjef Richard Suttie har nå overtatt ansvaret for Nasjonalballetten UNG etter Kaloyan Boyadjiev, foreløpig i et engasjement for ett år. UNG ble etablert i 2015, og fungerer som en rekrutteringsarena til Nasjonalballetten, og er et mellomledd mellom utdanning og kompani. Der får de 2 år hvor de følges opp spesielt. Det er en stor overgang å gå fra ferdig utdannelse på KhiO, hvor det kanskje bare er 6 personer i klassen og til et kompani på 60 personer. Derfor er dette mellomleddet så viktig. Richard ønsker å skape et miljø som er trygt, og hvor danserne kan utfordre seg selv og presse grenser for å få utvikling. Han er med dem i klasse 2-3 ganger i uken. Det er en god energi i gruppen, og de får erfaring og læring underveis.