På Ballettklubbens medlemsmøte 12. oktober fikk medlemmene et hyggelig gjensyn med Lucas Lima som fikk Ballettklubbens stipend i 2015. Stipendmidlene ble brukt til en studietur til New York hvor han og Yolanda Correa danset og trente med en coach. Det var hardt arbeid, men han følte at han utviklet seg både kunstnerisk og teknisk.
For omtrent et år siden ble Lucas skadet og medisinske spesialister mente at han måtte slutte å danse, som selvfølgelig var en forferdelig beskjed å få. Han valgte å reise hjem til Brasil og kunne etterhvert jobbe med koreografi og undervisning på forskjellige ballettskoler.
Lucas kom tilbake til Oslo i juni og har vært en del av prosjektet “På tå hev” hvor han har jobbet med 15 amatørdansere fra Bodø til en forestilling som skal vises på Scene 2 i Operaen før jul. Han har også koreografert en solo for Yolanda som hun danset på en gallaforestilling i Moskva og som ble vist på Koreografihuset i september.
På anmodning fra Knut Breder søkte han – og fikk en lærerstilling ved Operaens Ballettskole og han underviser nå 12/13-åringer ved ballettskolen. Selv om Lucas er trist over ikke å kunne danse, føler han at han har fått en ny sjanse – han koreograferer og underviser. Han har lært mye og den skadete skulderen har blitt bedre, så han har ikke helt gitt opp håpet om at han en dag kan danse i kompaniet igjen.
Ballettklubben fikk også besøk av Karl Hanseth. teknisk direktør i Operaen, som kunne fortelle oss om hvordan det var å være på turné med Nasjonalballetten. Frem til 2013 var ikke Nasjonalballetten noe turnerende kompani, men i 2017 har de vært både i Madrid, Wien, Paris og Berlin. Operaen er i den heldige stilling at de har økonomi til å gjennomføre turnéer og er attraktiv fordi den er meget velutstyrt. I tillegg ser vi et kompani som leverer i topp-klasse og en ballettsjef som satser på egne krefter og på publikum og som våger å ta sjansen på utvikling av nye balletter.
Balletten “A Swan Lake”, skapt av Alexander Ekman, ble en stor suksess og Nasjonalballetten har fått mange forespørsler fra forskjellige deler av verden om å sette den opp. Balletten byr på spesielle utfordringer siden 6000 liter vann skal inn på scenen – og ut igjen. Men operahuset er fullt av praktikere som i samarbeid med en leverandør av baderomsutstyr og med brannvesenet, løste utfordringene. Til sammen var det ca 100 personer som reiste med fly, samtidig som tre fulle trailere med utstyr kjørte landeveien da balletten skulle vises i Paris. Det er mye som skal planlegges når man reiser rundt med kompliserte forestillinger og mange utøvere, men likevel ønsker man å gjøre dette. Ikke bare til de store scenene i utlandet, men også rundt på forskjellige scener i Norge – til glede for mange.